Ónodi Eszter: Nóra végig a teljes összeomlás felé zakatol

2016. december 19. - Csikós Kornélia

Ónodi Eszter a főszereplője Nóra - Karácsony Helmeréknél című bemutatónknak. Nóra szerepéről és arról kérdeztem, mitől mai Helmerék története.

Most dolgozol először Székely Krisztával, hogy működtök együtt?

Nagyon jó ez a próbafolyamat, dacára annak, hogy Kriszta fiatal rendező, időseket is megszégyenítő emberismeret, odafigyelés és nyugalom van benne. Összhangot érzek és teljesen természetesen folyik a közös munka. Nagyon jól megérzi, ha egy színésznek baja van – akár privát, akár a szereppel kapcsolatos –, jól kezeli ezeket a nehezebb helyzeteket. Érettnek tartom őt. Nagyon szeretem ezt az előadást próbálni, mert óriási feladat: a Nóra olyan szerep, amiben sok mélység és magasság van, rengeteg szín: a Himalája tetején kezdünk és a Mariana-árokban végzünk.

Szerinted léteznek ma Nórák?

Ha Nóra címszó alatt azokat a nőket értjük, akik szembesülnek azzal, hogy egy hazug kapcsolatban élnek, és ennek megfelelően levonják a következtetést, akkor vannak. Olyan értelemben is létező nők, ha a darab eredeti jelentését vesszük – az emancipált, kitörni vágyó nőket. A mi előadásunk az előbbire fókuszál inkább: az élethazugságokkal, amiket az emberek maguk köré növesztenek az évek során, és a helyzettel, ha ezekről lehull a lepel, és amikor rájövünk arra, hogy egy egész más képet hittünk egy emberről, mint aki a valóságban. Amikor a megvilágosodás megtörténik, olyan döntéseket hozhat az ember, ami saját maga számára is nagyon meglepő.

nora_ea_horvathjudit_kicsi_paros.jpg

Voltál valaha olyan helyzetben, mint ő?

Ilyen horderejű fordulópont nem volt az életemben, de velem is sokszor előfordult, hogy valaminek a következtében rájöttem, hogy egész máshogy láttam valakit, mint amilyen ő valójában volt. Ezt a rádöbbenést más-más idézheti elő: vagy az idő múlása, vagy az ember bölcsessége, vagy pedig az, hogy egyik pillanatról a másikra az ember kiszeret valakiből, akibe korábban szerelmes volt.

Te hamar döntesz, vagy inkább kivársz, amíg eljön egy tőled független történés, aminek következtében lépsz?

Alapvetően az ösztöneimre hallgatok, de ez helyzettől függ és attól is, hogy milyen fajsúlyú dologról van szó. Az ember egy bizonyos életkorban és családi állapotban egy döntést máshogy hoz meg, mint gyerektelenül. Kisebb horderejű dolgoknál is az fontos, hogy mit súgnak az ösztöneim, ám ezt is százszor megrágom, és végül visszatérek az eredeti koncepcióhoz, de már nagyobb tudásnak a birtokában. Ez abszolút igaz az előadásra is, például volt egy jelenet, amit sokféleképpen megpróbáltunk és gyakorlatilag történt egy koncepcióváltás a szerepemet illetően. Mégis, valahogy visszatértünk az első ösztönhöz, egy másfajta tudás birtokában. Mint egy szereplő a Született feleségekből: a tökéletes családban élő tökéletes feleség és anya.  Azt a kislányos Nórát, aki fölött Helmer atyáskodik, hamar elvetettük – már csak a színészi alkatomból kifolyólag sem illene hozzám-, s miután felvettem egy magassarkú cipőt a próbára, már más vágányon folytattuk Nóra szerepének formálását. Ezt a családot már csak egyetlen lépés – a férj kinevezése – választja el attól, hogy az életmódja végérvényesen a legjobbá váljon. Ebben a felfokozott és örömteli pillanatban történik meg a tragikus fordulat, amikor betoppan az életükbe Krogstad és felforgatja azt a látszatvilágot, amiben addig az egész család élt. Nóra végig a teljes összeomlás felé zakatol.

Mennyire szólsz bele a jelmezeid kiválasztásába – sok ötletet elvetsz?

Abszolút ösztönökre hallgatok a jelmezekkel kapcsolatosan is, nem a hiúságom vezérel, hanem a figurát és az előadást szem előtt tartva választok ruhákat. Egy olyan ruhát kellett most megtalálni, ami csinos, a tip-top feleség makulátlanságát mutatja, ugyanakkor archetipikusan a nőt is megjeleníti. Szeretek a jelmeztervezőkkel dolgozni, és ha megértjük a közös koncepciót, akkor szívesen ötletelek, és tőlük is minden kreativitást örömmel fogadok.

nora_ea_horvathjudit_kicsi.jpg

Mit ad ma nekünk ez a történet, miért aktuális?

Mindenképpen fontos Helmer és Nóra kapcsolatát tekintve a látszatélet szétrobbanása, és ugyanilyen fontos az öt szereplő összefonódó élete is. Egy generáció képviselői, és ez a való életben is így van, mind az öten egy alomból valók vagyunk, és szerintem nagyon izgalmas azt látni, hogy egy egyetemi társaság élete mennyire más irányokba ágazik szét az idő múlásával, egészen más szerepet oszt nekik az élet. Még a Színművészetin is sokszor óva intettek minket pályakezdő színészként, mondván azok, akik a főiskolán sztárok voltak, a pályán később kiégnek és elfelejtik őket, míg akik a tanulóévek alatt semmi különöset nem mutattak, hatalmas karriert futhatnak be. Kicsit ezt is játsszuk mi: Krogstad volt a legtehetségesebb és legmenőbb figura, és ő van most a legmélyebben a társadalmi helyzetét illetően, hasonló a helyzet Kristinével, aki egy szuper csaj volt, évfolyamelső volt az egyetemen, és neki sem alakult jól az élete. Nóra és Helmer, a két szorgalmas szereplő az, aki kitartó volt és emiatt többre is vitte az életben. Rank doktor kicsit kívülálló, már a zsarolás szálat tekintve is, az ő története a saját drámája is, ami nagyon fájdalmas.

szöveg: Csikós Kornélia
fotó: Horváth Judit

A bejegyzés trackback címe:

http://katona.blog.hu/api/trackback/id/tr5612057403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu